آخرین بروز رسانی: 1ام اردیبهشت, 1403

معرفی دبیران بخش های جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام

قطار جشنواره بیست و یکم در ریل ضریح آفتاب

بیش از بیست سال است که صدای سوت قطاری شنیده میشود که بلندای نام آن از حرمت ساحت مقدس شمس الشموس، علی بن موسی الرضا ع است و مسیری که می پیماید تبیین سیره گرانقدر این امام همام؛ قطاری که در دو دهه اخیر آوازه ی حرکت رو به جلویش، نه در مرزهای ایران زمین که در بسیاری از کشورهای جهان طنین انداز شد و بسیاری از هنرمندان را از اقصی نقاط دنیا برای همسفر شدن ترغیب کرد.

قطاری که هر سال و هر دوره، واگن های جدیدی بر خود افزود تا بتواند فرهنگ و سیره ناب رضوی را از منظر و دیدگاه های مختلف هنری و فرهنگی به تجسم برساند و تبیین اهدافی که ترسیم کرده را بیش از پیش در  بین عموم اقشار جامعه نظاره گر باشد.

لذا در این سیر، علاوه بر بزرگان، هنرمندان و صاحبان قلم ؛ علاقمندان بسیاری برای عرض ارادت و خوشه چینی از خوان نعمت سلطان توس همسفر این قطار شدند تا با زبان هنر گوشه ای از دریای رأفت و مهرورزی امام هشتم را به تصویر کشند.

از همین روست که هر ساله این رویداد پر آوازه، سوغات ارزشمندی با گنجینه هنر از زبان شعر و داستان و نمایش تا آواز و خوشنویسی و هنرهایی چون گرافیک و عکس و … را در خود گنجانده تا به هر نحوی بتواند محتوای ناب و ارزشمند زندگانی و تفکر و سیره علی بن موسی الرضا علیه السلام را به مخاطب امروز عرضه کند.

این قطار همواره بر ریل اعتماد بر هنرمندان در حرکت بوده و بسیاری از صاحبان اثر پیشگام شدند تا  جشنواره امام رضا علیه السلام در طول دو دهه فراز و نشیب با همه کم و کاستی ها همچنان با قوت  طی طریق کند و در هیچ  ایستگاهی توقف نداشته باشد .

و حال سوت بیست یکمین دوره این قطار به صدا در آمده و فراخوان مسافران آن صادر شده تا باز هم میزبان جمع کثیری از اهالی هنر و اندیشه  و علاقمندان به صحن و سرای پر از مهر امام رئوف باشد.

در این سیر هر دوره مدیران متعهدی برای تعالی این رویداد پیشگام شده و هر واگن به هنرمند و صاحب نامی علاقمند سپرده شده تا جریان محتواسازی و تولید آثار فاخر  هر بخش خاص را دبیری کنند.

و حال مدیریت دوره بیست و یکم این جشنواره به هنرمندی نام آشنا سپرده شده که متولد اسفندماه سال 44 در شهر زیبای اردبیل است؛ کسی که به گفته خودش  از سنین کودکی، جادوی هنر، مسحورش کرده بود و صحنه تئاتر و پرده نقره ای سینما برایش خیال انگیز بود و کلک خیالش را، تا دوردست های آبی کودکانه می برد ؛ فرهاد قائمیان…

هم او که در تمام دوران زندگی اش با هنر نمایش و تئاتر و گویندگی عجین بوده و با هنرنمایی در عرصه بازیگری در خاطره مخاطبان نقش های ماندگار به یادگار گذاشته و نقش آفرینی اش در سریال “وفا”، در ذهن ها حک شده است.

قائمیان با كار تئاتر وارد تلويزيون و سينما شد و به صورت حرفه ای از سال ۷۲ با فيلم “دمرل” آقاي صمدی وارد سينما شد و به شهرت رسید.

از آنجا که همگان خوشه چین خوان رحمت و رأفت امام مهربانی ها حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام هستند و هیچ ایرانی و مسلمانی نیست که از این دایره بیرون باشد؛ فرهاد قائمیان نیز به این ساحت مقدس عشق می ورزد لذا در سال 93 با حضور در مراسم شام غریبان امام رضا (ع)،لباس خادمان حرم رضوی را بر تن کرد و به عنوان خادم افتخاری آستان قدس رضوی به زائرانش خدمت کرد؛ او هنرمندی است که در دهمین دوره جشنواره تئاتر رضوی به میزبانی بجنورد نیز، در ترکیب هیئت داوران حضور داشت.

لذا سابقه هنری و تجربه ارزشمند کاری او، سبب شد امسال به عنوان مدیر جشنواره بیست و یکم انتخاب و معرفی شود و در سیر اشاعه سیره رضوی در سایه هنر، همگام این رویداد بین المللی باشد.

دبیری بخش شعر بین المللی فارسی رضوی: سیدمحمدجواد شرافت

جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام واگن هایی دارد که قدمت آن از تعداد سالهای هویت این رویداد نیز بیشتر است، چرا که مدح و ثنای امام رئوف در قالب شعر فارسی از دیرباز مد نظر شاعران و مادحین بوده و بنابراین سال شمار جشنواره رضوی در باب شعر فارسی به 28 سال قبل باز می گردد لذا امسال شاهد شکوفایی بیست و نهمین دوره درخت تنومند شعر فارسی رضوی در سطح بین المللی خواهیم بود که دبیری این بخش به سید محمد جواد شرافت هنرمندی از اهالی کرمان سپرده شده است.کسی که سابقه درخشان و تجربه گرانسنگی در باب شعر و ادب دارد.

از افتخارات ادبی او می‌توان به برگزیده شدن در کنگره‌های کشوری و داوری کنگره‌های شعر، برگزاری دوره‌های آموزش و نقد شعر، طراحی و اجرای برنامۀ شب‌های شعر حجره، مسئولیت واحد آفرینش‌های ادبی حوزۀ هنری استان قم و دبیری انجمن شعر طلاب اشاره کرد. همچنین او به عنوان مجری کارشناس با صدا و سیما و رادیو همکاری داشته است.

دبیر نهمین جشنواره ملی جشنواره گرافیک رضوی :استاد مسعود نجابتی

بخش گرافیک که قدمت آن به دهه های اخیر باز می گردد با وجود نوپا بودن هنرش در این مرز و بوم همواره مورد توجه هنرجوها و هنردوستان زیادی بوده و در این زمینه ایرانیان همواره خوش درخشیده اند لذا جشنواره بین المللی امام رضا ع با نگاه حمایتی به این بخش زمینه را برای حضور هنرمندان گرافیست در خلق آثار رضوی مهیا نمود تا امروز شاهد نهمین دوره از برپایی این جشنواره با دبیری استاد مسعود نجابتی طراح گرافیست، مدیر هنری و خوشنویس معاصر و دارای نشان درجه یک هنری  باشیم.

استاد نجابتی مدت‌هاست به قلم گرافیک و طراحی به محضر حضرت علی ابن موسی الرضا علیه‌السلام خدمت می‌کند و به پاس گرامی‌داشت این فعالیت‌ها و اقدامات مستمر نشان خادم فرهنگ رضوی به ایشان اهدا گردیده است.

  فعالیت‌های استاد بر طراحی گرافیک از جمله طراحی پوستر، نشانه، کتاب و به خصوص گرافیک نشر با تاکید بر روش تایپوگرافی متمرکز است. او در مقطع کارشناسی رشته گرافیک وارد دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران شد و همزمان در انجمن خوشنویسان ایران به مشق علمی و نظری پرداخت. پس از اتمام دوره کارشناسی ارشد گرافیک در دانشگاه هنر تهران و دوره ممتاز انجمن خوشنویسان، با ناشران مختلف به همکاری در زمینه گرافیک نشر پرداخت و در کنار آن به فعالیت‌های دیگر از جمله کارهای گرافیک مذهبی و آئینی روی آورد. او مدیریت هنری و طراحی گرافیک پروژه‌های فرهنگی متعددی را از سوی سازمان‌ها و مراکز دولتی و خصوصی در کارنامه خود دارد.

نجابتی در سال ۱۳۷۹ (۲۰۰۰ م) فونت «پرشیا» را طراحی کرده است که توسط شرکت Bitstream در آمریکا، منتشر شده است. همچنین در سال ۱۳۸۰ کتاب «خط در گرافیک» را برای وزارت آموزش و پرورش تالیف کرده است که توسط انتشارات مدرسه منتشر و بارها تجدید چاپ شده است. او از سال ۱۳۷۵ تاکنون در هنرستان‌ها، دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی شهرهای تهران و قم تدریس داشته است.

نجابتی مدیر مسئول کانون هنر شیعی،عضو هیئت انتخاب و داور چندین نمایشگاه و دوسالانه ملی بوده و دبیری علمی و هنری چند همایش را نیز بر عهده داشته است. همچنین کارگاه‌های آموزشی و سخنرانی‌های متعددی را درباره طراحی گرافیک و تایپوگرافی برگزار کرده است.

بخش شعر بین المللی ترکی – آذری به دبیری آقای سلیمان پور

در همین راستا باید گفت که زبان شعر گویاترین ابزار برای نقل عواطف و عرض ارادت به پییشگاه اولیای خدا است لذا علاوه بر شعر فارسی در این جشنواره بخش بین المللی شعر ترکی_آذری رضوی نیز همواره مورد توجه بوده که این بخش امسال به دبیری آقای سعید سلیمان‌پور  دوره هجدهم خود را تجربه خواهد کرد.

ایشان در سال ۱۳۸۹ دفتر طنز حوزه هنری آذربایجان‌غربی را راه‌اندازی کرد و با جلسات کارگاهی و مداوم آن، ضمن ایجاد محفل مستقلی برای طنزپردازان، به پرورش استعدادهای جوان پرداخت.

 سلیمان‌پور ویراستار ارشد صداوسیما بوده است و به ‌مدت ۲۵ سال در این سازمان کار کرده است. او در کنار ویراستاری؛ نویسندگی چند سریال انیمیشن و  بیش از دویست نمایش  طنز رادیویی و تلویزیونی را در کارنامه خویش دارد.

بخش شعر کودک و نوجوان رضوی به دبیری آقای میرزاده

از آنجا که تبیین فرهنگ و آموزه های دینی در سنین کودکی باروری و تأثیر گذاری بیشتری دارد، بخش شعر کودک و نوجوان رضوی نیز همچون دیگر بخش های این جشنواره بین المللی پا به رکاب بوده و آثاری ارزشمند را برای این قشر تولید کرده است که امسال دبیری پانزدهمین دوره آن به سید احمد میرزاده سپرده شده است.

او که متولد سال 54 در مشهد مقدس است کسب رتبه ی  دوی کنکور سراسری دکتری زبان وادبیات فارسی ، کسب ِ رتبه ی یک کنکورسراسری کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی  و نیز رتبهِ اول دانشجویان کارشناسی ارشد زبان و ادبیات فارسی دانشگاه تهران  را در سابقه تحصیلی خود دارد.

این شاعرو نویسنده مشهدی، سابقه معاونت تولید انتشارات آستان قدس رضوی را داشته و عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران است و در دانشگاه امام رضا (ع) نیز تدریس میکند.

وی نویسنده ی 21 کتاب است که هر کدام بیش از یک تا چند مرحله تجدید چاپ داشته اند و همچنین دارای سوابق و افتخارات شایان توجه و گرانسنگی در عرصه ادبیات کشور است.

از سوابق اجرایی او می‌توان به مسئولیت‌های متعدد در آستان قدس رضوی از جمله مدیریت واحد تولید و فناوری موسسه جوانان و نیز معاونت تولید و سرپرستی انتشارات آستان قدس (به نشر) اشاره کرد.

دو دوره عضویت در هیات علمی جشنواره فجر، عضویت در هیات داوران جشنواره شعر فجر، عضویت در هیات داوران جشنواره قلم زرین در هشت دوره متوالی،  عضویت در جشنواره‌های کتاب ماه و سال کانون، داوری در جشنواره‌ شعر کودک رضوی و جشنواره سلام از دیگر سوابق اوست.

میرزاده مولف ۲۴ عنوان کتاب است که موفق به کسب رتبه در جشنواره‌های مختلف شده است؛

از جمله کسب لوح زرین و دیپلم افتخار از جشنواره کانون، کسب نشان هدهد سفید،کسب رتبه اول جشنواره سلام، کسب دیپلم افتخار از جشنواره کتاب سال رضوی، کسب لوح تقدیر از جشنواره شعر فجر، کسب لوح تقدیر از کتاب سال دانشجویی.

کتاب پژوهشی “در هفت آینه” که به نقد و بررسی کتاب‌های نظری شعر کودک و نوجوان در ایران اختصاص دارد آخرین کتاب اوست.

دیبر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی: علی محمد رادمنش

هنر تئاتر به هر شکل و شیوه ای همواره مورد توجه و استقبال ایرانیان بوده و هست که از جمله آن تئاتر خیابانی است که در حضور مردم و به دور از سالن و صحنه خاصی اجرا میشود لذا اقبال زیادی بین مخاطب داشته و دارد و امروز شاهد سومین دوره از این بخش در جشنواره بین المللی امام رضا ع به دبیری علی محمد رادمنش هستیم.

رادمنش نویسنده، کارگردان و بازیگر و دانش‌آموخته رشته تئاتر از دانشگاه تهران است. وی برنده شش دیپلم افتخار و شش تندیس نویسندگی، کارگردانی و بازیگری از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر و برنده چندین دیپلم افتخار و تندیس از جشنواره‌های ملی است. او همچنین کارگردان برگزیده تئاتر خیابانی سال و کارگردان برگزیده در جشن خانه تئاتر و مدیر انجمن برگزیده در جشن اردیبهشت تئاتر می‌باشد. از نمونه آثار او می‌توان به: فیلم‌های سینمایی «سوییپر»، «علت مرگ: نامعلوم»، «گل نساء»، «کیهان بچه ها» و… اشاره کرد.

وی به عنوان بهترین بازیگر مرد به خاطر حضور در فیلم گل نساء در جشنواره بین‌المللی فیلم «کوزوو» در سال 2020 و جشنواره بین‌المللی فیلم «هوستن» آمریکا 2018 و برای فیلم “علت مرگ نامعلوم” در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای 2023 و کاندیدای بازیگری در 20 جشنواره جهانی انتخاب گردید. وی به مدت چهارسال به عنوان نویسنده، کارگردان و گوینده در رادیو و به عنوان نویسنده و بازیگر در چندین مجموعه تلویزیونی، و به عنوان مربی_نویسنده در برنامه عصر جدید فعالیت داشته است. سه نمایش‌نامه “بیدخون” ، “اسب‌های سرکش” و “دویدن با کفش‌های زیتونی” از ایشان به چاپ رسیده است و داوری چندین جشنواره ملی تئاتر و سه دوره داور جشنواره بین‌المللی ستاره‌های صحنه را بر عهده داشته است و سه نمایش عظیم میدانی دینی را کارگردانی کرده است.

رادمنش هم اکنون در سینما به عنوان فیلمنامه‌نویس و بازیگر و در تئاتر به عنوان رئیس هیئت مدیره کانون نمایشگران خیابانی خانه تئاتر مشغول به فعالیت می‌باشد.

دبیر پانزدهمین جشنواره ملی فیلم کوتاه رضوی: محمدحسین لطیفی

فیلم کوتاه در جشنواره بین المللی امام رضا ع پانزدهمین دوره خود را پیش رو دارد که دبیری این بخش به فردی نام آشنا از اهالی سینما و تلویزیون سپرده شده که همگان خاطرات بسیاری با کارهای شاخص او در تلویزیون دارند؛ محمد حسین لطیفی همان هنرمند پیشکسوتی که سابقه طولانی و پرباری در زمینه‌های مختلف هنری دارد.

 وی فعالیت خود را در سال 1361 با نقاشی آغاز کرد و سپس در زمینه‌های نقاشی متحرک و مجسمه‌سازی کار خود را ادامه داد. بعد از ورود به عرصه فیلم‌سازی تحصیلات تکمیلی خود را در مقطع لیسانس کارگردانی پیش گرفت و از سال 1363 تا امروز آثار ماندگاری در حیطه تلویزیون و سینما کارگردانی کرده است.

محمد حسین فعالیت‌های سینمایی خود را با عنوان دستیار کارگردان در کنار سعید بخش‌علیان و در فیلم «سرباز کوچک» (1363) آغاز کرد. از همان سال تا حدود یک دهه بعد در فیلم‌های سینمایی مختلفی حضور داشت.

محمدحسین لطیفی در جشنواره و رقابت‌های هنری زیادی مورد تشویق و تحسین قرار گرفته است. دو اثر سینمایی “چهارشنبه 19 اردیبهشت سال 1393” و “روز سوم سال1385” بسیار پرمخاطب این کارگردان در جشنواره بین‌المللی سینمایی فجر موفق به دریافت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی و بهترین فیلم شده‌اند.

مرحوم ایرج قادری برای اولین بار و در سال 1375 فیلمنامه‌ای از محمد‌حسین لطیفی به نام «نابخشوده» را ساخت تا شروع کار هنری وی در عرصه فیلم‌‌سازی با این فیلم رقم بخورد. دو سال بعد از این فیلم، لطیفی اولین پروژه سریال تلویزیونی خود را با نام «کت جادویی» کلید زد و در سال‌های بعد از آن در سریال‌های تلویزیونی مختلفی به عنوان کارگردان و سایر نقش‌ها ظاهر شد

دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی شعر عربی رضوی: سید شبر  محسنی حسین پور

شعر عربی رضوی نیز در ادوار گذشته این جشنواره مخاطبان و علاقمندان خاص خود را از اقصی نقاط جهان برای حضور در این جشنواره به سمت خود کشانده و با اقبال شایان توجهی از سوی شاعران این حوزه مواجه بوده است که دبیری این بخش در دوره چهاردهم آن به شاعری از اهالی خرمشهر خورستان به نام سید شبر محسنی حسین پور سپرده شده است.

وی از ایام نوجوانی به ادبیات علاقه  داشت و با تشویق پدرش ابتدا با  مطالعه وحفظ کردن شعر کارش را شروع کرد تا اینکه در  19  سالگی اولین اشعار خود را سرود  ؛ درجبهه های جنگ  تحمیلی  شرکت داشته  و در  طول  جنگ تحمیلی  با انتشارات و تبلیغات سپاه پاسداران همکاری مستمر داشته  و در  صدا و سیما اشعار حماسی خود را می سروده است.

او در سال 61 در جشنواره بین المللی شعر جنگ در شهرستان قم با حضور شعرای لبنان، سوریه، فلسطین و عراق شعر سرود و در سال 65 همراه با شعرای داخل و خارج با امام راحل دیدار داشته  و در سال 75 در محفل شعر خوانی اهواز در دیدار با مقام معظم رهبری نیز حضور داشت.

محسنی حسینی پور  ازمؤسسین انجمن شعرای اهل بیت  عرب  بوده و در جشنواره های مختلف شعر حضور داشته است همچنین دارای دو   دیوان شعری چاپ نشده در مدح اهل بیت ع است.

حضور و سرایش شعر در برنامه‌ها و نشست‌ها از جمله جشنواره بین‌المللی 8 روزه شعر جنگ در شهرستان قم با حضور شعرای لبنان، سوریه، فلسطین و عراق، دیدار با رهبر کبیر انقلاب و جلسه شعرخوانی با حضور مقام معظم رهبری از دیگر افتخارات ایشان می‌باشد.

تحصیل در مقطع دکتری ادبیات عرب، حضور در جشنواره‌های ملی و بین‌المللی، داوری در جشنواره‌های گوناگون عربی، عضو موسسین انجمن شعرای اهل بیت عرب از دیگر فعالیت‌های تخصصی ایشان می‌باشد.

دبیر هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی: اتابک نادری

از دیرباز هنر نمایش و تئاتر ابزار پر مخاطبی برای انتقال ارزشها و مفاهیم کهن ملی و مذهبی بوده و همواره در همه ادوار بازوی قدرتمندی برای به صحنه آوردن فرهنگ و هنر ملی و مذهبی تلقی می شود، از همین روست که جشنواره بین المللی امام رضا (ع) نیز بخش پر آوازه ی تئاتر را همواره مورد توجه قرار داده و از علاقمندان وهنرمندان این حوزه برای تولیدات فاخر نمایشی در حوزه رضوی دعوت به عمل آورده است.

این بخش پر مخاطب امسال هفدهمین دوره خود را به دبیری هنرمند توانای کشورمان اتابک نادری پیش رو دارد.

اتابک نادری بازیگر و کارگردان توانمند کشورمان متولد ۱۳۴۹ در اردبیل است که کارشناس بازیگری،کارشناس ارشد ادبیات نمایشی( دانشکده هنر و معماری،تهران)   و دارنده نشان درجه یک هنری (معادل دکترا) در رشته هنرهای نمایشی نیز هست.

وی در عرصه هنر تئاتر سابقه زیادی داشته و دارنده مدال هلدون تانر (HALDEN TANER) از سوی انستیتوی ترکسوی (TURKSOY) بخاطر خدمات تئاتری سال 2016 (جشنواره تئاتر کاسپین_ قزاقستان) و همچنین دارنده نشان عالی فرهنگی استان اردبیل است که با عنوان عضو انستیتوی جهانی تئاتر(ITI) نیز شناخته میشود.

گفتنی است اتابک نادری فعالیت خود را از سال ۱۳۶۴   در تئاتر دانش آموزی زادگاهش شروع کرد و با هنرمندان برجسته اردبیل، رحیم سلیمی، زنده یاد داود جلایی، روح الله حبیب زاده و عسگر قدس همکاری و کسب تجربه کرد.

 او علاوه بر حرفه بازیگری، کارگردانی، دستیار کارگردان، نویسندگی  مسولیت های هنری از جمله مدیریت  تئاتر شهر و تماشاخانه سنگلج را نیز در کارنامه خود دارد.

اتابک نادری از سالهای دانشجویی تالیفاتی نیز داشته است که مهم ترین آنها تألیف کتاب”سیر نمایش در اردبیل” (مروری بر تاریخچه تئاتر، سینما و نمایش در اردبیل)در سال 1374 بوده است.

وی علاوه بر داشتن سابقه درخشان در این حوزه برای دبیری و مدیریت جشنواره ها و رویدادهای بزرگ ملی و استانی، دارنده مدال هلدون تانر (HALDEN TANER) است که از سوی انستیتوی ترکسوی (TURKSOY) بخاطر خدمات تئاتری سال 2016 (که در جشنواره تئاتر کاسپین در قزاقستان اهدا شد).

دبیر دبیر بیستمین جشنواره خوشنویسی رضوی: مهدی بابایی مجرد

در بین هنرهایی که با تاریخ ایران زمین آمیخته است خوشنویسی جایگاه خاص و ویژه ای دارد که این هنر نیز دستمایه ای برای خلق اثر در حوزه های مختلفی چون فرهنگ و دین بوده و در تاریخ و هنر ریشه داشته و اکنون بیستمین دوره خود را در جشنواره بین المللی امام رضا علیه السلام پیش رو دارد که دبیری آن بر عهده مهدی بابایی مجرد گذاشته شده است.

بابایی از سال  1367 آموزش قرائت قرآن را آغاز نمود و در کنار فعالیت‌های قرآنی در سال 1367 گروه مدیحه‌سرایی یاسین تهران را تشکیل دادند. بابایی از سال 1380 به عنوان مدیر آموزش شورای عالی قرآن مشغول به فعالیت بوده است و با توجه به توانایی و مسئولیت‌پذیری ایشان و حضور موفق در بدنه اجرایی و مدیریتی قرآن کشور باعث گردید تا همزمان با تاسیس دارالکتابه مرکز طبع و نشر قرآن جمهوری اسلامی ایران در سال 1390 به عنوان مدیر اجرایی این مرکز انتخاب گردد.

دغدغه بابایی در حوزه کتابت و حفظ خطوط قرآنی باعث شد تا به عرصه خط و خوشنویسی ورود جدی‌تری پیدا کند که حاصل این تحقیق و پژوهش منجر به شکل‌گیری جشنواره مرقع‌نویسی و کتابت قرآن کریم ویژه خطوط قرآنی گردید که دبیری شش دوره از این جشنواره را بابایی بر عهده داشته است.

دبیر سیزدهمین جشنواره بین المللی عکس رضوی: رسول اولیا زاده

جدای از زبان شعر در جهان امروز هنر عکس و عکاسی نیز به زیبایی ابزاری برای انتقال مفهوم تلقی می شود که برای ثبت ارزش هایی چون زیارت و سیره رضوی نیز کارویژه شاخصی داشته و دارد لذا بخش عکس بین المللی رضوی نیز در این جشنواره سیزدهمین دوره خود را به نظاره خواهد نشست که دبیری آن بر عهده رسول اولیا زاده گذاشته شده است تا در کنار تجربیات ارزشمندش در این حوزه به بالندگی و پویایی این دوره نیز بیفزاید.

رسول اولیازاده از عکاسان شناخته شده ایرانی است که حضورش در برهه‌های تاریخی و مکان‌های خاص، باعث به وجود آمدن عکس‌هایی شده که در تاریخ ایران ماندگار هستند.

ثبت تصاویر بسیاری از تظاهرات مردمی در روزهای انقلاب اسلامی، جبهه‌های هشت سال دفاع مقدس و اماکن متبرکه، از جمله فعالیت‌های اوست. اولیازاده در سال‌های 1384 تا 1393 مدیر خانه عکاسان حوزه هنری بود و در زمینه آموزش عکاسی سابقه بسیاری دارد.

 او پس از حوزه هنری با تاسیس گالری خانه عکاسان جوان به فعالیت در این عرصه تاکنون ادامه داده است. ضمن اینکه اولیا‌زاده سابقه تدریس در دانشگاه هنرهای زیبا را هم دارد.

او متولد ۱۳۳۶ تهران است که دکترای هنرهای تجسمی، کارشناس ارشد گرافیک و مدرس عکاسی و گرافیک در دانشگاه های هنر نیز از تجربیات و سوابق اوست.

از جمله فعالیت های این عکاس توانمند می توان به حضور در مسابقه و نمایشگاه های کشوری و بین المللی داوری مسابقه و جشنواره های کشوری و بین المللی، سه دوره عضو هیأت مدیره انجمن صنفی عکاسان مطبوعات و دبیر سرویس عکس نشریات مختلف، گرافیست و صفحه آرایی مجلات مختلف  و مدیر خانه عکاسان ایران اشاره کرد.

دبیر چهاردهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی: مهدی سیم ریز

کارگردان، نویسنده و نمایشنامه نویس کارآزموده کشورمان ؛ مهدی سیم ریز هنرمندی برخاسته از سن تئاتر و علاقمند شعر و قصه های خراسانی ست که چون دیگر عاشقان رضوی، دلبسته ضریح نور سلطان توس و از اهالی  هنر مشهد است که مدیریت تولید انتشارات آستان قدس رضوی را بر عهده داشته و سالیان متمادی در تولید نمایشنامه های هدفمند همت گماشته است و کارگردانی متعدد گروه های نمایشی کودک ونوجوان او را به یک متخصص عرصه کودک و نوجوان تبدیل کرده است.

سیم ریز کاری دشوار را با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان هرمزگان بر عهده داشت و خط روایی خاص و موثری را در حوزه کودکان و نوجوانان در دستور کار آثار دریافتی در حوزه تئاتر کودک و نوجوانان قرار داد

سیم ریز، در حال حاضر عضو شورای نظارت بر نمایش مشهد و مدیر تولید انتشارات آستان قدس رضوی (به‌نشر) است.

وی  در کنار نگارش مقالات متعدد در حوزه ادبیات و هنرهای نمایشی، به تدریس در دانشگاه‌های مختلف از جمله دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد اسلامی و مراکز آموزش عالی هنری اشتغال دارد.

و حال او دبیر بخش چهاردهمین دوره از تئاتر کودک و نوجوان است که با توجه به پیشینه فعالیتی اش، انتسابی دقیق و به جا برای کیفی تر شدن آثار این حوزه از جشنواره خواهد بود.

دبیراجرایی ششمین جشنواره روستایی رضوی آسمان هشتم :ابراهیم زاکری

این رویداد پر طمطراق ملی و بین المللی چند سالی است که به ظرفیت ها و پتانسیل هنری و فرهنگی روستایی نیز نگاهی مثبت داشته و در این سیر، آیتم های مختلفی را برای علاقمندان و هنرمندان این حوزه در قالب جشنواره روستایی آسمان هشتم ارائه کرده است.

بی تردید، نمایش ها، پرده خوانی و نقالی، عکس روستایی نواها، آواهای روستایی و سرودهای محلی همواره گوش نواز و روح افزا بوده اند که در این راستا ششمین جشنواره روستایی آسمان هشتم با هدف نشر فرهنگ و سیره رضوی در بخش روستایی ششمین بهار از عمر خود را پیش رو دارد که آقای ابراهیم زاکری با سابقه درخشان در امور فرهنگی هنری از جمله مسئولیت شورای هیئت های مذهبی شهرستان میناب ، مسئول پرورشی حوزه مقاومت بسیج شهید رجایی، مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شهرستان میناب ،  مدیر مسئول  کانون فرهنگی هنری امام المنتظر (عج )، مسئول هیئت  مذهبی امام رضا (علیه السلام  )،  دبیر جشنواره فرهنگی ،هنری، ورزشی آسمان هشت م (پنج دوره  ) ،  قائم مقام شورای هیئت های مذهبی استان هرمزگا ن،  دبیر جشنواره فرهنگی هنری ورزشی آسمان هشتم و نیز دبیر جشنواره ملی آسمان هشتم ویژه روستاهای کشور ، دبیر اجرایی این بخش فاخر است.

هدف ابراهیم زاکری از فعالیت‌های در حال اجرا توسعه سرمایه فرهنگی و اجتماعی وتقویت هویت دینی و ملی جوانان با محوریت اعتقادی مذهبی در محدوده جغرافیایی ملی با مرکزیت استان هرمزگان می‌باشد.

تلاش و پیگیری با برنامه‌ریزی منسجم ابراهیم زاکری ، منجر به موفقیت در رسیدن به اهداف و تبدیل شدن “کردر رضوی” به یکی از کانون‌های اصلی برنامه‌های فرهنگی و مذهبی روستایی کشور در سطح ملی گردیده است.

برگزاری 17 دوره جشنواره فرهنگی و هنری آسمان هشتم در جغرافیای استان هرمزگان که از دوره 11 با همت والای اهالی روستای کردر رضوی گستره فعالیت این جشنواره از سطح استانی به سطح ملی ارتقاء پیدا کرد و هر سال میزبان بیش از 300 نفر شرکت‌کننده از روستاهای کشور در کردر رضوی می‌باشند.

 دبیری بخش سرود روستایی: سید مجتبی ذبیحی

جشنواره روستایی رضوی آسمان هشتم به نوبه خود دارای بخش های مجزا و جذابی است که هر یک هنرمندان مستعد و کوشایی را برای عرض ارادت و مدح امام هشتم به این جمع فراخونده است که از جمله آن  سرود روستایی رضوی است که در ششمین دوره خود چتر دبیری سید مجتبی ذبیحی را با خود دارد تا با تجربیات و دانش او گامی بلند برای تحقق اهداف کیفی آثار بردارد.

رتبه اول کشور در جشنواره بین‌المللی «هشتمین خورشید» برای چهارسال پیاپی، رتبه برگزیده کشور در جشنواره سرود رضوی در سه‌دوره، رتبه اول کشور در جشنواره سرود «نغمه عشق» برای سه سال متوالی و ده‌ها عنوان برتر دیگر در عرصه هنر ازجمله افتخارات سید‌مجتبی ذبیحی است.

حضور در عرصه سرود منجر به ورود ایشان به عرصه مدیریت اجرایی و برنامه‌ریزی در سرود کشور گردیده و باعث شده است مسئولیت‌های متعددی را عهده‌دار شوند که مسئولیت طرح گلدسته‌های حرم رضوی، مسئول آوای رضوان آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، عضو شورای انجمن موسیقی بسیج هنرمندان خراسان رضوی، استاد و مسئول برگزاری چندین دوره کارگاه آموزش مربیگری سرود و مدیر تولید آلبوم‌های دهه فجر، حجاب، شهروندی، آوای رضوان(100اثر) و دبیری جشنواره‌های سرود رضوی، چکامه‌های بهار، آوای بی‌نشان ها و … از جمله مسئولیت‌های تولیدی و اجرای ایشان می‌باشد.

دبیری بخش جشنواره عکس روستایی رضوی: قدیر وقاری

بخش عکس روستایی جشنواره آسمان هشتم رضوی نیز به دبیری قدیر وقاری امسال تجربه دیگری را برای عکاسان این حوزه رقم خواهد زد چرا که وی، سابقه درخشانی در تخصص عکاسی داشته و همواره در راستای حرفه ای شدن همت گماشته است.

این عکاس مشهدی  متولد سال 1346 است که علاوه بر عکاسی، کاریکاتوریست و انیماتور نیز هست و تا کنون علاوه بر عضویت در انجمن ها و کسب رتبه و جوایز متعدد، داوری چندین جشنواره و مسابقه هنری را نیز در کارنامه سوابق خود دارد.

وقاری؛ عكـاس كاريكـاتوريست وانيماتور،عضوانجمن عكاسي ايران، عضو انجمن عكاسي خراسان، عضوكلوپ عكاسي آبگينه، عضو انجمن سينماي جوان ايران، مشهد، رئيس و عضو هيئت مديره انجمن انيميشن خراسان، عضو اتحاديه جهاني كاريكاتوريستها فكو، عضو خانه كاريكاتور كارينگاه حوزه هنري مشهد و همچنین عضو گروه عکاسی پاتوق حوزه هنری خراسان و عضو برگزیده کلوپ عکس آبگینه از سوی کلوپ عکاسی ونیز به عنوان بهترین کلوپ عکاسی 2005 نیز هست.

عضویت در فیاپ FIAP، عضو هیئت موسس و هیئت مدیره انجمن هنرهای تجسمی خراسان رضوی در بخش کاریکاتور، عضو هیئت مدیره انجمن عکاسان خراسان رضوی در چهار دوره از 1394 لغایت 1400مسئول واحد عکس حوزه هنری از سال 1389تا  1393 – ادامه از 1400، عضو برگزیده کلوپ عکس آبگینه از سوی کلوپ عکاسی و نیز به عنوان بهترین کلوپ عکاسی 2005، برگزاری بیش از 10 نمایشگاه انفرادی در ایران و جهان از جمله: سه دوره نمایشگاه طنز در گابرو بلغارستان سه نمایشگاه طنز در مشهد نمایشگاه خلوت دل، نمایشگاه ققنوس لهستان در تهران و مشهد و…، حضور در بیش از  100نمایشگاه گروهی در ایران و جهان، ارائه مقاله و ورکشاپ پیرامون عکس و کاریکاتور و انیمیشن، داوری و دبیری بیش از 10 عنوان جشنواره، برگزیده وکسب ۳۵ رتبه در جشنواره‌های معتبر بین‌المللی از جمله کسب ۸مدال طلای آساهی شیمبون ژاپن، کسب رتبه اول ساتیرکن لهستان،کسب مدال نقره بلژیک، کسب مدال نقره لوکزامبورگ وکسب بیش از۸۰رتبه  در کشور بخشی از فعالیت‌های قدیر وقاری شورچه در این سال‌ها می‌باشد.

 این عکاس پر تلاش در اکثر جشنواره های موضوعی و شاخص کشوری و بین المللی حضوری فعال داشته و مدال های متعددی را  از آن خود کرده است.

دبیری جشنواره آئین های نمایشی روستایی رضوی: سید محمدمصطفی موتورچی

این هنر سنتی اگر چه قدمتی به بلندای تاریخ ایران دارد اما نخستین بار است که در جشنواره بین المللی امام رضا هویت حضور یافته و به رقابت گذاشته شده  که دبیری این بخش با سیدمحمدمصطفی موتورچی است.

سید مصطفی نمايشنامه‌نويس و فيلمنامه‌نويس است و نویسندگی نمایشنامه‌های رقص پرچم، پل سياه، حمام آفتاب در حوالي دشتي پر از ماهي، نازي، مجموعه تله تئاترهاي چند قسمتي نقش پنهان ماه، ليميت مرگ و نويسندگي سريال داستاني ٢٥قسمتي “سنابل ورشن” ويژه ايام ماه مبارك رمضان و نویسندگی 15 نمایشنامه بلند و اجراهای عمومی آن را در کارنامه خود دارد.

از سوابق اجرایی و مدیریتی موتورچی نیز می‌توان به مسئول دفتری تئاتر مردمی بچه‌های مسجد حوزه هنری، مدیریت تولید بیش از 20 عنوان برنامه تلویزیونی و مستند، داوري ٤دوره جشنواره تئاتر منطقه‌اي فجر، داوري آثار صحنه‌اي ارسال مستقيم چهل و یکمین جشنواره تئاتر بين‌المللي فجر، دبير دو دوره جشنواره نمايشنامه‌نويسي گلدسته‌ها، داوري يك دوره جشنواره نمايشنامه‌نويسي گلدسته‌ها و دبيري هنري ٣ساله همايش بين‌المللي تئاتر پياده روي اربعين “روایت راهيان” اشاره کرد.

دبیری جشنواره پرده خوانی و نقالی روستایی رضوی: محمد جهان پا

نقالی و پرده خوانی را افراد کهنسال بیشتر به خاطر دارند و از همین رو برای زنده کردن این هنر گرانسنگ جشنواره بین المللی امام رضا تصمیم به ایجاد بخشی با این عنوان با دبیری محمد جهان پا نمود .

محمد جهانپا که یکی از فعال‌ترین هنرمندان تئاتر خراسان رضوی به شمار می‌رود، از سال ۱۳۸۰ پس از آشنایی با اداره ارشاد اسلامی و انجمن نمایش مشهد وارد حوزه نمایش شد و تاکنون در نزدیک به 60 اثر نمایشی و سینمایی به عنوان بازیگر و کارگردان حضور داشته‌است و تجربه شرکت در جشنواره‌های بسیاری را در کارنامه خود دارد.

جهان‌پا در زمینه مدیریت اجرایی برنامه‌های حوزه تئاتر همچون اجرای تئاتر فعال و پرکار بوده است و در این زمینه می‌توان به عضویت در شورای بازبینی حوزه هنری خراسان رضوی از سال ۱۳۹۸ تاکنون، استاد دانشگاه‌های (آزاد اسلامی واحد مشهد، دانشگاه فرهنگ و هنرشماره ۱، موسسه آموزش عالی فردوس و هنرستان هنرهای زیبای مشهد)، مسئول پاتوق تئاتر کودک و نوجوان استان خراسان رضوی از سال ۱۳۹۷ تاکنون، دبیر جشنواره سی و دوم و سی و سوم تئاتر فجر استان خراسان رضوی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ اشاره نمود.

دبیری جشنواره مدیحه سرایی و چاووشی خوانی روستایی و عشایری رضوی: احمد صدری

این بخش نوپا امسال با دبیری احمد صدری اولین تجربه ملی خود را سپری خواهد کرد.

صدری دارای سوابق و تجارب پژوهشی، علمی و آموزشی متعددی از جمله قائم مقامی ریاست گروه موسیقی فرهنگستان هنر و عضویت تحریریه «فصلنامه خیال» را در کارنامه خود دارد و تاکنون کتاب‌ها و مقالات متعددی از او منتشر شده است.

وی همچنین مدرس هنرهای ایرانی در دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه هنر بوده است و در سال 1396به عنوان پژوهشگر برگزیده در حوزه هنرهای سنتی در هفته پژوهش انتخاب شده است.

 دبیر علمی بخش موسیقی همایش بین‌المللی حکمت و فلسفه هنر، عضو هیئت علمی همایش‌های بین‌المللی؛ معنای زیبایی، کمال‌الدین بهزاد، سلطان محمد، طبیعت در هنر شرق و همایش‌های تخصصی موسیقی؛ صفی‌الدین ارموی، عبدالقادر مراغه‌ای، قطب‌الدین شیرازی، فارابی از فعالیت‌های دیگر علمی و پژوهشی صدری است. صدری همچنین تاکنون دبیر و داور جشنواره ها و همایش‌های مختلفی در حوزه هنر و موسیقی از جمله دبیر علمی جشنواره ملی موسیقی نواحی ایران، جشنواره آواها و نواهای رضوی بوده است.

از احمد صدری مقالات علمی با عنوان “آشنايي با موسيقي نواحي ايران”، “اصطلاحات موسیقی در رساله معماریه” و “موسیقی ذاکرانه، موسیقی غافلانه” و همچینی کتبی با عنوان”كتاب تنبور از دير باز تاكنون(مشارکت در تدوین)”، “باربد و زمانه او”،”روزگار ساز”، “فلک‌خوانی” و “منظومه خوانی 2” در زمینه موسیقی به چاپ رسیده است.

در کارنامه مدیریتی دکتر صدری می‌توان به  قائم مقامی انجمن موسیقی تهران (سال 1395)، عضویت شورای عالی ارزشیابی هنرمندان هنرهای سنتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سال 1395)، مشاور معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی (سال 1396)، ریاست دبیرخانه کمیته‌های تخصصی شورای ارزشیابی هنرمندان (سال 1396)، کارشناس کمتیه تخصصی موسیقی بنیاد نخبگان (سال1396) اشاره نمود.

دسته‌بندی: بنر اصلی سایت

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه