آخرین بروز رسانی: 1ام خرداد, 1403

ضعف محتوا نیازمند توجه و چاره اندیشی است/واژه  خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی گفت:ضعف محتوا نیازمند توجه و چاره اندیشی است.

به گزارش روابط عمومی بنیاد بین‌المللی فرهنگی و هنری امام رضا(ع)، علی محمد رادمنش اظهار کرد: تولید آثار فاخر نمایشی با تکیه بر معارف دینی و رضوی امری مهم و ارزنده است که امسال به نحوی با مشارکت بسیار مردمی شاهد آن بودیم تا ابعاد شخصیتی امام رضا(ع) را به گونه‌ای شگفت آور برای مردم به نمایش بگذارد.

وی با بیان اینکه سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی با همراهی و همگامی مدیران و داوران و هیئت انتخاب آثار به زیبایی رقم خورد افزود: صد و ۶۰ طرح و ایده به دبیرخانه رسیده که در نهایت چهل طرح ایده به دبیرخانه معرفی شد و در نهایت دوازده نمایش تکرار شد  که توسط هیئت انتخاب آثاری قوی و صاحب‌نظر به جمع بندی امروز رسیدیم.

وی گفت: با رویکرد جدید جشنواره آثار نمایشی خیابانی رضوی مکان‌های جدیدی را تجربه کردند که ظرف مدت یک ماه از یکم تا سی اردیبهشت ماه در دوازده استان کشور مکان هایی همچون معابر شهری، بازار، مکان‌های تاریخی و گردشگری، مدارس در تمام مقاطع، دانشگاه ها،مراکز دینی همچون مساجد،تکایا حسینیه ها، امامزادگان و سایر مکان های دیگری میزبان این هنر رضوی بودند.

رادمنش ارتباط گسترده نمایش‌ها با مردم را فوق العاده ارزیابی کرد و عنوان کرد:  برای بخش پایانی جشنواره آنچه بنده حقیر  از مسئولین درخواست دارم اینست که جشنواره دو اثر نمایش خیابانی به عنوان برگزیدگان به جشنواره بین المللی تئاتر فجر معرفی شود، چهار اثر نمایشی تنظیمی که از تئاتر دفاع مقدس کوچ و همین طور رضوی هستند می توانند تعامل بشوند و تعدادی از آثار که قابلیت اجرا در مدارس را دارد درخواست است که حمایت بیشتری از آنها برای اجرای عموم صورت بگیرد.

وی ادامه داد: همچنین دو نمایش نیز قابلیت این را دارند که به جشنواره کودک و نوجوان معرفی شوند که امیدواریم محقق شود.

دبیر سومین جشنواره ملی تئاتر خیابانی رضوی تصریح کرد: یک ضعف در چشم انداز نظرات شورای سیاست گذاری برای نقش هنرهای نمایشی، وجود دارد که  اگر این ضعف برطرف شود می تواند در کل ایران فراگیر شود و آن ضعف محتواست که نیازمند آن است که بنیاد بین المللی فرهنگی امام رضا ع با مرکز هنرهای نمایشی برای تولید تئاترهای دینی و رضوی به طور کامل کارگاه های ویژه ایجاد بکند.

وی گفت: اینکه چگونه می شود یک اثر دینی را به یک اثر هنری تبدیل کرد باعث شده که جشنواره های مختلفی در گذشته تحت این عنوان برگزار شود اما اگر به بحث تولید محتوا در این حوزه توجه نشود و این چشم انداز مدنظر قرار نگیرد ممکن است بعد از مدتی به رکود که امیدوارم این اتفاق برای ما نیفتد.

رادمنش خاطرنشان کرد: یک اثر نمایشی در این جشنواره قابلیت پس بین المللی شدن را دارد که می‌شود به کشورهای مختلف با تمهیداتی آن را معرفی و به اجرا رساند.

وی همچنین به وازه “خیابانی” برای این نوع تئاتر نیز ایراد گرفت و گفت:  خدمت مدیران هنرهای نمایشی باید عرض کنم واژه خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست لذا باید با تعامل دانشگاه و مدیران با تجربه این واژه تغییر یابد .

وی گفت: دو تئاتر میدانی و محیطی ایران به خصوص تعزیه و نمایش های میدانی دینی ایران به طور خاص در دنیا به لحاظ تماشا و شیوه های اجرایی چهل سال نوین و پیشرو بوده و هست ‌.

اخبار مرتبط رو حتما ببینید

نظر شما برای ما با ارزشه

0 دیدگاه